PROJECTEN|PROJECTEN KAART|ANDERE PROJECTEN|

DUURZAME PROJECTEN IN DE AFGELOPEN VIJFTIEN JAAR IN INDIA GEREALISEERD DOOR DE STICHTING ANANDA BHAVAN, IN SAMENWERKING MET DE PLAATSELIJKE BEVOLKING

- Operatie gefinancierd van vijf baby’s van het kindertehuis Ananda Bhavan, Malampuzha, met medewerking van het Lilianefonds.

- 35 matrassen met toebehoren aangeschaft voor het bejaardentehuis Kripa Sadan, Malampuzha.

- 25 bejaarden van het bejaardentehuis ondergaan een oogoperatie.

- Vanaf 2004 TOT 2010 ontvangt het bejaardentehuis jaarlijks € 2500 voor medische zorg.

- Medische apparatuur voor het ziekenhuis in Malampuzha gekocht, waaronder een couveuse en een fototherapielamp.

-  Een zuurstofapparaat en bloeddrukmeter voor het ziekenhuis in Malampuzha gefinancierd.

- Grote multipurpose jeep gekocht voor het bejaardentehuis Kripa Sadan.

- Overkapping bovenste verdieping van het kindertehuis en het bejaardenhuis in Malampuzha gerealiseerd.

- Kookplaats buiten voor het bejaardentehuis aangelegd.

- Koeien, kippen, eenden, konijnen, varkens en schapen door het bejaardentehuis aangeschaft.

- Aanleg groentetuin voor het bejaardentehuis gefinancierd.

- Aanleg van twee visbassins gefinancierd voor het kweken van Tilapiavissen.

- Computer gefinancierd voor het ziekenhuis en de apotheek; deze wordt ook door het kindertehuis in Malampuzha gebruikt.

- Tien Europese toiletten en badkamer voor bedlegerige patiënten van het bejaardentehuis gerealiseerd.

- In Kottayam zijn drie palmbladhutten van verstandelijk gehandicapten vervangen door stenen huizen, in verband met de Tsunami.

- In Kottayam zijn bovendien twee dagopvangcentra gebouwd voor 179 mensen met een beperking.

- Tevens zijn twee busjes aangeschaft om gehandicapten op te halen voor scholing.

- Eveneens in Kottayam zijn drie klaslokalen, toiletten en een kantoorruimte gebouwd voor de vervolgopleiding van arme kinderen en weeskinderen.

- Arbeidstraining van 95 mensen met een beperking in Delhi gefinancierd, alsmede de aanschaf van naaimachines

- Twee schoolbussen gefinancierd voor de Kiran Yothischool in Kollengode voor kinderen met een beperking.

- Staaroperaties gefinancierd voor bejaarden van het Kripa Sadan tehuis.

- Geitjesproject voor mensen met een beperking in Kottayam gefinancierd.

- Een tweede internaatsgebouw voor Adivasikinderen in Akamalavaram gefinancierd.

- In samenwerking met de Vastenactie Arnhem schoolbus voor kinderen met een beperking in Palakkad gefinancierd.

-  Financieel bijgedragen aan de medische behandeling van arme vrouwen in het Kurji Holy Family Hospital van Patna.

- Bouw gefinancierd van drie klaslokalen, toiletten en een kantoorruimte voor 45 kinderen met een beperking in Keralasery.

- Financiering van een generator en een zonne-energie-installatie in het Kripa Sadan Bejaardenhuis van Malampuzha.

- Wasmachine voor het kindertehuis Ananda Bhavan gefinancierd.

- Bus voor het vervoer van Adivasikinderen in Akamalavaram gefinancierd, in samenwerking met de Adventsactie, alsook studiemateriaal en matrassen.

- Financiering van tweehonderd Malabargeiten voor honderd mensen met een beperking in Kottayam.

- Operatiekosten voor arme vrouwen in Patna gefinancierd.

- Medical car gefinancierd voor 36 afgelegen dorpen rond Patna.

- Computers gefinancierd voor slechtziende kinderen in Andhra Pradesh (project Friends Indeed).

- Beademingsapparaat gefinancierd voor het Kurji Holy Family Hospital in Patna.

- Idem echoscopieapparaat.

- Financiering van fysiotherapeutische apparaten voor mensen met een beperking in Kottayam.

15 JAAR STICHTING ANANDA BHAVAN
Deze maand bestaat de Stichting Ananda Bhavan vijftien jaar. Toen wij, Piet, Theena en Clara van der Schoof, in 1999 voor het eerst naar India reisden, was het voor ons al gauw duidelijk dat we veel meer moesten gaan doen. Wij zagen de ellende van dit land aan onze eigen ogen voorbijtrekken. Niks doen was voor ons geen optie meer; hier konden wij niet omheen. De vele mensen die op straat sliepen, de vele slums in de miljoenensteden. De kastelozen en de straatkinderen. De vele gehandicapten en bedelaars; het was genoeg om er een cultuurschok van te krijgen.
Toen we vijf weken later weer thuis kwamen, moesten we onze ervaringen verwerken. India had een diepe indruk op ons achtergelaten en wij deelden onze reiservaringen met vrienden. Met een van hen, Freek Rhebergen, reisden wij per trein van Emmen naar Zwolle. Ons gesprek kwam weer op India uit en na wikken en wegen leek het ons verstandig om een stichting in het leven te roepen, de Stichting Ananda Bhavan. Wij zijn meteen aan de slag gegaan, niet te weten wat ons allemaal te wachten stond! Ons uitgangspunt daarbij was dat al het geworven geld op die plekken moest komen waar dat het hardst nodig was.
Nu, die plekken hebben we zeker gevonden. En projecten kunnen alleen maar slagen als je de juiste partner in India vindt, die er ook helemaal voor gaat.
In de afgelopen vijftien jaar hebben wij 34 duurzame projecten kunnen realiseren, dank zij u, die onze stichting sponsort en daar ben ik heel blij mee.
Lieve mensen, natuurlijk kan ik nog veel meer sponsors gebruiken, want er is nog steeds veel armoede in India, vooral in de staten Bihar en Jharkhand, die wij in februari bezochten. Ik ben een tevreden mens, maar er kan nog zoveel meer gedaan worden, gewoon omdat het heel hard nodig is. Het mag niet zo zijn dat kinderen geen onderdak hebben, op straat leven en aan eten moeten zien te komen. Steun daarom de Stichting Ananda Bhavan. Héél veel dank alvast.

Clara van der Schoof- Palmans,

Voorzitter Stichting Ananda Bhavan